Vi
er for nylig begyndt at bruge Ipads i undervisningen, og er trods
vores lidt sparsomme erfaringer, meget begejstrede. Vores erfaringer
tager primært udgangspunkt i dansk. Vi underviser i udskolingen,
hvor det kan være meget svært f.eks. at motivere elever med
læsevanskeligheder, til at læse, ud fra det bogmateriale, der er
tilgængeligt på deres alderstrin. Her har Ipads vist sig at være
et fantastisk motiverende redskab og læsning bliver pludselig både
sjovt og spændende. En bogserie som eksempelvis ”Taynikma,” hvor
eleven skal læse en tekst og samtidig finde 25 skjulte ikoner,
bringer læsningen til en ny og anderledes dimension, som er
målrettet elever på mellemtrinnet samt i udskolingen. I såvel
dansk som engelsk bruger vi desuden ”Ibooks” til frilæsning,
hvor eleverne synes det er fantastisk, selv at kunne finde bøger –
vi har også erfaret, at det motiverer dem til, at læse bøger, som
de normalt aldrig ville vælge på biblioteket. Sidst men ikke mindst
er brugervenligheden også en kæmpe fordel. Ingen lang ventetid på
opstart af computer – det er nemt at tage Ipads med, når eleverne
skal arbejde individuelt osv., så alt i alt et arbejdsredskab vi er
begejstrede for at kunne inddrage som supplement til undervisningen
og vi glæder os til, at få en helt masse nye fif og geniale app
henvisninger.
Charlotte Rosenberg & Rikke
Lilholt, Mørke
Ingen kommentarer:
Send en kommentar