mandag den 7. november 2011

Erfaringer med iPads i undervisningen.


Vi er for nylig begyndt at bruge Ipads i undervisningen, og er trods vores lidt sparsomme erfaringer, meget begejstrede. Vores erfaringer tager primært udgangspunkt i dansk. Vi underviser i udskolingen, hvor det kan være meget svært f.eks. at motivere elever med læsevanskeligheder, til at læse, ud fra det bogmateriale, der er tilgængeligt på deres alderstrin. Her har Ipads vist sig at være et fantastisk motiverende redskab og læsning bliver pludselig både sjovt og spændende. En bogserie som eksempelvis ”Taynikma,” hvor eleven skal læse en tekst og samtidig finde 25 skjulte ikoner, bringer læsningen til en ny og anderledes dimension, som er målrettet elever på mellemtrinnet samt i udskolingen. I såvel dansk som engelsk bruger vi desuden ”Ibooks” til frilæsning, hvor eleverne synes det er fantastisk, selv at kunne finde bøger – vi har også erfaret, at det motiverer dem til, at læse bøger, som de normalt aldrig ville vælge på biblioteket. Sidst men ikke mindst er brugervenligheden også en kæmpe fordel. Ingen lang ventetid på opstart af computer – det er nemt at tage Ipads med, når eleverne skal arbejde individuelt osv., så alt i alt et arbejdsredskab vi er begejstrede for at kunne inddrage som supplement til undervisningen og vi glæder os til, at få en helt masse nye fif og geniale app henvisninger.
Charlotte Rosenberg & Rikke Lilholt, Mørke


Ingen kommentarer:

Send en kommentar