mandag den 28. november 2011

iPad, iPhone, ipod som hjælp til læse/skrive svage


Jeg har valgt at sætte fokus på 3 ting. En standard Apple funktion, en gratis App og en betalings App. Alle tre funktioner kan bruges på henholdsvis iPad, iPod touch eller iphone.

1, Med den seneste opdatering fra Apple er det blevet muligt at få læst markeret tekst op. funktion skal dog først aktiveres inden den kan bruges. Det gøres under indstillinger, Generelt, tilgængelighed, hvor der trykkes på “Læs det valgt op”. Der er også mulighed for at vælge talehastigheden.
Når man så markere noget tekst får man 2 valgmuligheder. Enten at kopiere det, eller få det læst op. Kvaliteten af den syntetiske tale er overraskende god, specielt hvis tempoet er sat lidt ned. Det er en super funktion hvis man skal læse nyheder på nettet, eller hvis man læser twitter, mails eller sms.

Se evt. demo video her. 


2, Næste funktion er en gratis App der hedder “Dragon Dictation. Det er en “tale til tekst” funktion på dansk. Når programmet startes er der en rød knap midt på skærmen. Når man trykker på den optager den det man siger indtil man siger stop, og laver talen om til tekst. Den skulle efter sigende kunne huske 5 minutters tale, det har jeg dog ikke prøvet. Efter den har lavet talen til tekst har man følgende valgmuligheder. Send tekst som sms (kun iphone), e-mail, facebook eller twitter. Derudover kan man klippe eller kopiere teksten, som så f.eks kan sættes ind i et dokument. Og hvis man er i tvivl om den har oversat rigtigt, så kan man tjekke med ovenstående oplæsning :-)



3, Den 3 funktion er Prizmo. Programmet koster 59,- kr og 18,- til en dansk stemme. Programmet har flere muligheder. Tekst, Visitkort, regning og tavle. Jeg tænker primært funktionen “Text” i denne sammenhæng. Det fungere på den måde at man fotografere/scanner den tekst man vil have læst op. Efter man har taget billedet er der mulighed for at udvælge den del af billedet man vil have læst op, samt at lave baggrunden hvid hvis det er nødvendigt. Billedet bliver nu konverteret om til tekst som man kan få læst op eller redigere i. En smart funktion som er let at have med på farten, og så skiller man sig ikke ud som elev som man gør med en scannerpen og cd-ord. 
(Se demo af Prizmo her)

3 værktøjer der i samspil med hinanden, er et rigtig godt værktøj til dem der har skrive/læse problemer. 
Hvis man vælger løsningen med den billigste iPod touch er man kørende incl. alt for under 1600,- kr. Hvor man udover de funktioner jeg har nævnt får mange flere muligheder. Tænk en verden der åbner sig for kommunikation med mail, sms, facebook og Twitter for dem der ikke har haft de muligheder.
Uanset om vi syntes det er en god ide eller ej, så er det vores forpligtigelse at gøre opmærksom på de værktøjer til dem der kan have glæde af dem. Så derfor, Spred rygtet!!

lørdag den 26. november 2011

Guide til oprettelse af Apple ID uden kreditkort

Jeg har lavet en guide til hvordan man kan lave et Apple ID uden brug af kreditkort.
Så kan elever selv installere gratis Apps.

God fornøjelse.



Se video eller følg nedenstående vejledning.

1, Gå ind på iTunes på din pc og klik ind på "iTunes Store"

2, Vær sikker på du ikke er logget ind (Kan ses øverst i højre hjørne)

3, Find en gratis App og klik "Free"

4, Så bliver du bedt om at lave et Apple ID. Udfyld med mail, navn, adresse osv. Under betaling vælger du "Intet". (Husk at vælge et fødselsår så du er mindst 18 år)

Efter at have bekræftet din konto på mail er du klar til at downloade alt gratis materiale på app store og iTunes :-)

onsdag den 23. november 2011

Artikel fra folkeskolen.dk

http://www.folkeskolen.dk/503897/udvalgsformand-forsvarer-millioninvestering-i-ipads-



Nedenstående er citater fra artikel. 


"! »En bærbar er langt hen ad vejen kun en omvandrende skrivemaskine, og et smartboard gør undervisningen meget lærerstyret. Med en iPad får eleverne adgang til at arbejde hvor som helst og når som helst."


"Med iPads fjerner vi fokus fra teknikken, så lærerne kan koncentrere sig om didaktikken"


"Eleverne bruger digitale medier i deres fritid, mens skolen stadig er analog. Vi vil gøre det muligt for lærerne at lade elevernes hverdag blive afspejlet i den daglige undervisning."

lørdag den 19. november 2011

Tastatur til iPad

Når der skal skrives lidt mere tekst end de korte noter, kan det være en god ide med et eksternt tastatur. Ud over at have fordel af tasterne, så giver det også et bedre overblik på skærmen, da man ikke skal bruge skærmplads til tastaturet. Der behøves ikke noget specielt iPad tastatur, har det har bluetooth kan det forbindes til iPad. Så hvis man alligevel har et trådløst tastatur med bluetooth kan det sagtens bruges.

Fordelen ved de tastaturer der er beregnet til iPad er, at de har en god størrelse og nogle af dem kan pakkes sammen med iPadden.

Jeg har fundet 3 eksempler herunder.

Zaggmate som klikkes sammen med ipad. Link

Apples eget. Link

Tastatur med læderetui

torsdag den 10. november 2011

Nu dør Flash :-)



Det ser ud til vi slipper for Flash problematikken i fremtiden. Adobe her opgivet at lave noget der virker til Tablets.

Læs artikel


mandag den 7. november 2011

Kan tavlerne skiftes ud med en 60,- kr. App???


Det kan jeg ikke svare på, men det er det "Idea Flight" prøver at gøre.

Læs artikler og se video!




http://www.ideaflight.com/
http://quickshout.blogspot.com/2011/10/can-you-replace-your-iwb-with-10-dollar.html

Erfaringer med iPads i undervisningen.


Vi er for nylig begyndt at bruge Ipads i undervisningen, og er trods vores lidt sparsomme erfaringer, meget begejstrede. Vores erfaringer tager primært udgangspunkt i dansk. Vi underviser i udskolingen, hvor det kan være meget svært f.eks. at motivere elever med læsevanskeligheder, til at læse, ud fra det bogmateriale, der er tilgængeligt på deres alderstrin. Her har Ipads vist sig at være et fantastisk motiverende redskab og læsning bliver pludselig både sjovt og spændende. En bogserie som eksempelvis ”Taynikma,” hvor eleven skal læse en tekst og samtidig finde 25 skjulte ikoner, bringer læsningen til en ny og anderledes dimension, som er målrettet elever på mellemtrinnet samt i udskolingen. I såvel dansk som engelsk bruger vi desuden ”Ibooks” til frilæsning, hvor eleverne synes det er fantastisk, selv at kunne finde bøger – vi har også erfaret, at det motiverer dem til, at læse bøger, som de normalt aldrig ville vælge på biblioteket. Sidst men ikke mindst er brugervenligheden også en kæmpe fordel. Ingen lang ventetid på opstart af computer – det er nemt at tage Ipads med, når eleverne skal arbejde individuelt osv., så alt i alt et arbejdsredskab vi er begejstrede for at kunne inddrage som supplement til undervisningen og vi glæder os til, at få en helt masse nye fif og geniale app henvisninger.
Charlotte Rosenberg & Rikke Lilholt, Mørke


fredag den 4. november 2011